موارد زيادي را به هنگام انتخاب بستر كاشت گياه بايد در نظر داشت. 

اينكه چه نوع بستري انتخاب شود در وهله اول با نياز گياه ارتباط دارد.در مرحله بعد به تجهيزات آكواريومي كه بكار مي رود بستگي دارد و در نهايت به طراحي آكواريوم بر ميگردد كه مايليم به چشم ما بيايد.

بستر منظور ماده اي است كه براي كاشت گياه در ته آكواريوم از آن استفاده ميشود.

اينكه چه بستري براي كاشت انتخاب شود بسيار براي گياه اهميت دارد. بستر برای گياه مهم است زيرا بايد برای ثبات در آن ريشه دوانده و مواد غذائيش را بدست بياورد و امکان ازديادش را پيدا بكند.در محيط طبيعي معمولا بستر تا حدودي گرمتر از آب است ، از مواد غذايي انباشته است و متراكم مي باشد .اين موارد به گياه كمك ميكند كه بهتر ريشه زده و راحتتر به مواد غذايي دسترسي پیدا کند و استقرار ريشه در محيط گرمتر سبب ميشود گياه از رشد بهتري برخوردار بشود .

بسترهاي متعددي در دسترس است : 

شن آكواريوم،ماسه ، بستر خاكي غني از مواد غذايي،بستر رسي ،شن كوارتزي (عاري از آهك) و .... .
عمق هر لايه از بستر ، به اندازه درشتي ذرات بستر به خوبي بايد در نظر گرفته شود .اغلب مواد بستر متفاوت با هم آميخته ميشود تا بهترين محيط براي نيازمندي گياهان خاص تامين شود .
نگهداري بستر با عمليات معمول آكواريوم داري صورت ميگيرد . وقتي گياهان و ماهيها رشد مي يابند، به اندازه كافي توليدات آلي رها ميكنند كه در بستر جمع شده و سبب باروري آن ميشود .

نكات مورد توجه در کاربرد بستر :

در رابطه با هر نوع بستري نكات مورد توجه متعددي هست از جمله اندازه ذرات و عمق هر لايه از بستر .

اندازه ذرات :

معمولا بسترهاي با اندازه ذرات درشت مناسب نيست زيرا اجازه عبور آب زيادي رو از درون خودش ميدهد و به مانند تله آشغالها و ضايعات عمل ميكند.ابعاد ذرات بايد در حدود 1 تا 3 میلیمتر باشد .

عمق بستر:

اندازه عمق بستر چيزي است كه بايد تعيين شود . اينكه چقدر عمق داشته باشد معمولا با نوع گياه انتخابي مرتبط است .گياهان با ريشه درازتر نسبت به گياهاني با ريشه كوتاهتر ، نياز به عمق بستر بيشتري دارند. معمولا معيار خوبي براي عمق بستر بين 5 تا 10 سانتیمتر است .

محتواي معدني و آلي :

معيار ديگر مورد توجه ، ذخيره معدني و آلي خاك است. غالب اين مواد توسط آب آكواريوم و موجودات زنده اي كه در آن قرار دارند فراهم ميشود . ولي بسترهايي كه سرشار از مواد غذايي باشند نيز در دسترس است .